هیچ ارتباطی بین دوزهای بالاتر انسولین و افزایش خطر بیماریهای قلبی عروقی وجود ندارد

 28نوامبر2016 - مطالعه ی محققان دانشگاه Memorial در کانادا نشان داد خطر بیماریهای قلبی عروقی در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 که با دوزهای بالاتری از انسولین تحت درمان هستند، افزایش نمی یابد.

جان مایکل گمبل و همکارانش در دانشکده داروسازی  دانشگاه Memorialدر سنت جان، کانادا می گویند: یافته های آنها به بیماران و  پزشکان در مورد ایمنی کلی استفاده از انسولین در درمان دیابت نوع 2 اطمینان خاطر می دهد.

این تیم تحقیقاتی، سوابق پزشکی 6072 بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2  را که همگی آنها 30 سال و یا بیشتر سن داشته و درمان دارویی آنها با داروی متفورمین بصورت داروی منفرد از سال 2001 تا2012 آغاز شده و به تازگی تحت درمان با انسولین قرار گرفته بودند، تجزیه و تحلیل کردند. همچنین بر اساس پرونده های بیمارستانی و اطلاعات گواهی فوت، یک گروه sub-cohortمشتمل بر 3599 نفر در این مطالعه بررسی شدند.

بیماران بر اساس متوسط دوز انسولین روزانه (تا 100 واحد) و تمام علل مرگ و میر در پنج گروه دسته بندی شدند. در طول پیگیری، این افراد 180 مرتبه مورد بررسی قرار گرفتند - دوره متوسط پیگیری شرکت کنندگان 3.1 سال بود.

پس از آن، این نتایج برای حوادث قلبی عروقی، بر اساس میزان استفاده از انسولین به سه دسته : کمتر از 50 واحد در روز؛ 50 تا کمتر از 100 واحد در روز و حداقل 100 واحد در روز؛ طبقه بندی شدند .

در ابتدا، دوز انسولین بالاتر با افزایش مرگ و میر همراه بود، اما پس از تنظیم نتایج بر اساس تغییرات در کنترل قند خون، وزن، فرکانس هیپوگلایسمی و وقوع حوادث قلبی عروقی این ارتباط کاهش یافت. علاوه بر این، ارتباط معنی داری بین دوز انسولین بالاتر و عوارض قلبی عروقی مشاهده نشد.

محققان اعلام کردند: مطالعات موجود شواهد متناقضی در خصوص ایمنی درمان با انسولین اگزوژن در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داده اند، به طور خاص، مطالعات مشاهده ای افزایش خطر مرگ و بیماری های قلبی عروقی را در میان کاربران دوزهای بالاتر انسولین در مقابل دوزهای پایین تر گزارش کرده اند. یافته های مطالعه ی اخیر می تواند تا حدی علت تناقض بین مطالعات مشاهده ای قبلی و کارآزمایی های تصادفی در مورد ایمنی انسولین را توضیح دهد.

به طور کلی، نتایج این مطالعه به بیماران و پزشکان آنها در مورد ایمنی کلی استفاده از انسولین و عدم وجود مضرات عمده ی قلبی عروقی ناشی از استفاده از انسولین در درمان افراد مبتلا به دیابت نوع 2، اطمینان خاطر داد. این مطالعه در مجله Lancetمنتشر شد.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/News/2016/nov/no-association-between-higher-insulin-doses-and-raised-cardiovascular-risk,-study-reports-95791837.html